tirsdag 20. april 2010

Hvorfor ulik pris?

Jeg som er så heldig å få boltre meg i herlige lamper hver eneste dag, får ofte spørsmål om hvorfor nesten like lamper koster så forskjellig. I vår verden går jo dette ofte i lysekroner, men det gjelder egentlig alle typer lamper, armaturer og pærer.

Nedenfor ser dere 3 nesten like pendler, men prisen skiller nesten 6000,- fra den billigste til den dyreste. Nedenfor forklarer jeg hvorfor.

1: Globe suspension, Fra Expo Nova, Kr: 6000,-



















2: Sphera s37, fra ILS, kr 5000,- (pr stk)



















3: Fado fra Ikea, kr 299,-

Den største grunnen til prisforskjellen er selvfølgelig kvaliteten, så kommer salgsvolum (Det er mye dyrere å produsere 100 stk fremfor 100.000 stk), deretter salgskanal/designer.

Det du og jeg ser forskjellen best på når lampen først henger der, er kvaliteten på glasset - de to øverste pendlene har et helt fantastisk glass som gjør at lyset fra pæra sprer seg 100% jevnt utover i hele glasset. Dette glasset er dyrt, men for en utrolig stor forskjell.
Dette gjelder også lysekroner - den største prisforskjellen på lysekroner er om den er av glass eller krystall. Skal lampen henge i et rom hvor du ikke oppholder deg, er det selvfølgelig ikke noe poeng å kjøpe en lampe pga glasset...

Det andre som er viktig å passe på er selvfølgelig kvaliteten på koblingene. Selvom alle lamper fra feks Ikea er godkjente for å kobles til norske el-anlegg, vil det ikke automatisk si at det er lurt å gjøre det, og gjør det i hvertfall ikke selv. (Dårlig kontakt i en ledning i lampekoblingen kombinert med gamle trege skrusikringer er ekstremt brannfarlig)
Når jeg gir råd om belysning i min jobb, sier jeg ofte at det er helt greit å kjøpe endel billige lamper, men hold deg da til de som ikke fastmonteres (De som kommer med ferdig støpsel og som du kobler rett i en eksisterende stikkontakt er ok. Alt som skal fastmonteres (skinner, wire, plafonder, lysekroner, downlights osv osv) bør være av bedre kvalitet for at det skal holde i noen år, og for at det skal være brannsikkert.

4 kommentarer:

(eddas) sa...

Ja...det er alltid en god grunn ...forskjellige kvaliteter:)
ha en flott dag
eddaKlemmer

Unni sa...

Pris og kvalitet heng ofte sammen ja :)

Beatemor sa...

Takk for litt informasjon. Holder faktisk på med litt lamper (innreder 1 etg på nytt), så dette var nyttig informasjon for meg! Ha en fin dag!

fru Dyregod sa...

Enig i at det selges mye rart med rare koblinger. Et par ganger har vi endt opp med å klippe vekk hele "makkverket" og koble lampen med vanlige "sukkerbiter". Det er trolig mye tryggere enn de rare oppfinnelsene mange leverer. Og så kommer det jo litt an på om en vil ha noe som er litt mer unikt designet og hvor viktig lyset er der lampen henger. Men en del lamper er også grovt overpriset pga merket synes jeg.