onsdag 21. april 2010

Belysningstips!

Dersom du har et langt smalt rom, en smal gang, eller en passasje i huset som er litt vrient å belyse - her er tips til deg!
Hvis taket allerede er der og downlight ingen mulighet, er det fullt mulig å oppnå akkurat samme effekt med utenpåliggende skinne. Det er plasseringen av lyskildene på skinna som er det vesentlige.

Skal du bruke enkle downlights/spotter, skal avstanden ideelt sett være 100-120cm. I et langt smalt rom vil det derfor bli vanskelig å få god belysning uten at det ser ut som et tivoli - et bedre alternativ er da å bruke doble spotter, da får du dobbelt så mye lys samtidig som regler for avstand opprettholdes. I rom smalere enn 2m, er det ikke noe alternativ å legge to rekker med spotter.

Gangen i Villa Solbraa, bredde 150cm. Gangen er en vinkel, og for at alle downlightene skal ligge samme vei, ligger de på langs i den lengste delen, og på tvers i den korte (Ellers blir det konflikt i hjørnet...)


Her er et alternativ med utenpåliggende skinne.



















Denne doble spotten fås til både wire, rail og enkel skinne. Dette er min favoritt kombinert med enkel skinne montert direkte i tak.

3 kommentarer:

Beatemor sa...

Takk for tips! Veldig kjekt å vite litt sånt. Belysningen har så mye å si har jeg funnet ut...

Marit sa...

Kontakter deg hvis jeg trenger lyssettingsråd i mitt nye hjem...
Ja, jeg gleder meg også til å møte deg i morgen!
Klem Marit :o)

Anonym sa...

Heisann:-)
Liitt amatør på det området - glad bare det virker,he he!
Sendt deg en mail:-)
Sees imorgen!
Klem,Hege.