fredag 13. november 2009

S-0502-y / 0502-y

Jeg har fått noen spørsmål ang malingtyper og fargekoder, her kommer en liten oversikt under bildene.
Her kommer først noen generelle tips:
  • Fargen "eggehvit" er veldig mye brukt. I dag har denne kode: 0502-y
  • Tidligere, når man bestilte byggevarer ferdigmalt, feks dører og vinduer, så var dette fargen eggehvit. I dag heter fargen de bruker på byggevarer "Bomull" og har koden: S-0502-y.
  • Det at koden har fått en "S" foran, betyr at fargen er litt gulere - dette til frustrasjon for mange (og meg...) fordi da stemmer ikke den eggehvite med det som kommer fra leverandøren.
  • Når dere skal male lister og foringer rundt dører og vinduer som er malt fra fabrikk, er det koden S-0502-y dere ska ha...

Kjøkkenet:

Gulv:
Malingtype: "Oxan", spesialmaling for gulv.
Gulvet pusses lett og vaskes med kraftvask. Ikke grunning under Oxan.
Hos oss valgte vi å bruke akryl/sicaflex i gulvsprekkene fordi de var ujevne og det samlet seg masse dritt nedi dem.
Fargen er egghvit: 0502-y

Vegg:
    Malingtype: "Lady, vannbasert oljemaling" (den nye typen)
    Tømmer må vaskes med kraftvask og grunnes. Vi grunnet med sprayflaske for å komme inn i alle sprekkene. grunning + 2 strøk.
    Fargen heter "Toast" og er fra Jotun sitt fargekart. Jeg har denne fargen i gangen på hytta også, helt aldeles nydelig og varm farge.

    Tak:

    Malingtype: Oljebasert, silkematt
    Grunnet + 2 strøk
    Farge: eggehvit 0502-y


    Spisestua:
    Gulv:
    • Malingtype: "Oxan", spesialmaling for gulv.
    • Gulvet pusses lett og vaskes med kraftvask. Ikke grunning under Oxan.
    • Fargen er egghvit: 0502-y
    Vegg:
    • Malingtype: "Lady, vannbasert oljemaling" (den nye typen)
    • Tømmer må vaskes med kraftvask og grunnes. Vi grunnet med sprayflaske for å komme inn i alle sprekkene. grunning + 2 strøk.
    • Fargen heter "Trend 1" og er fra Fargehuset i Halden sitt eget fargekart. Det som er helt genialt med denne fargen, er at det står utrolig fint både til blå toner og grønne toner som gjør at man står mye friere til å handle gardiner på salg :-)
    Tak:
    • Malingtype: Oljebasert, silkematt, Grunnet + 2 strøk
    • Farge: eggehvit 0502-y

      2 kommentarer:

      Bolettes hus sa...

      Hei!! å å å åå å som jeg liker bloggen din! Her får jeg lese skikkellig mye nyttig og knall-lure tips. Ser bare at jeg skulle ha lest dette for ca et par år siden da vi holdt på med huset. Skjønner at du jobber i fargebutikk... Og skjønner også du har peiling. Det har desverre ganske få av de som jobber i slike butikker. Jeg måtte undersøke masse på egen hånd og fant heldigvis ut av det til slutt. F.eks med takrosett fra den levereandøren som du nevnte. Jeg bestilte faktisk lister og rosett direkte fra dem! Jeg gleder meg til å lese og se mer på bloggen din om huset og hytta.... PS. elsker laftevegger... Det har vi også i den ene stua vår.....

      Ha en god helg!
      Klem fra Kari i Bolettes hus
      PS. fikk endelig lagt meg til som følger og skal legge deg rett inn i rollen min:-)

      Vårt Hus sa...

      Så vanskelig valg! Begge deler var jo like fine. Dersom jeg måtte velge, tror jeg at jeg må si lampetten. Men det er bare fordi at jeg har ekle takplater i huset mitt og ikke gips. Det blir liksom ikke det samme med rosett i takplater...
      Ønsker deg en flott helg :)
      Klem Yvonne