onsdag 8. juli 2009

Lys skaper stemning...

Det er lyset som skaper stemningene i interiøret og i hagen.


Lysekronen er grunnbelysningen, bildespottene er effektbelysning, stearinlys er hyggelys og på det høyre bildet er stålampen en kombinasjon av leselys og hyggelys.
Foto: Orac
Hvem sier at man ikke kan ha lysekrone på badet??
Dersom tilkoblingen er over 220cm over gulvet, er det ikke krav til IP44 på bad.
Foto: orac
Foto: Norlys
Skal du bygge nytt, restaurere eller bare pusse opp, kan det være en god investering å bruke noen tusenlapper på en lyskonsulent - spesielt med tanke på å få strøm frem til de punktene hvor du ønsker og trenger lys.
Ta for eksempel de som bygger nytt hus, det er nesten ingen elektrikere som tilbyr hjelp til en god belysningsplan - og det er jo litt rart med tanke på den kompetansen en elektriker egentlig bør besitte når det gjelder lys. (Finnes jo hederlige unntak da, feks http://www.elektrikertjenesten.no/)
En lyskonsulent ser ting vi ikke ser, og kan anbefale rimelige og gode løsninger til ditt behov - hos meg tør jeg påstå at konsulenten sparte meg for mye mer penger enn det hun skulle ha i honorar.
Selv brukte jeg lyskonsulent Cecilia Jording Lefdal i samarbeid med elektrikeren, og kan anbefales på det varmeste. For en grundig gjennomgang av boligen, med kvalifiserte tips til lampetyper, plassering, og veldig god oppfølging underveis, betalte jeg ca 3500,- Det er nok de best anvendte pengene i hele mitt prosjekt.
Infoen nedenfor har jeg fått fra Cecilia:
Grunnbelysning:
  • Benytter gulv og veggflater for direkte eller indirekte lys, og skal dekke behovet for allmenbelysningen i boligen.
Effektbelysning:
  • Som et tillegg til grunnbelysningen - kan være feks et maleri lys, spott mot en reol, lys i glass skap, lys mot et tre i hagen, i bassenget...
Hyggelys:
  • Kan være en dekorativ lampe som er mer til pynt enn til nytte, feks en prismelampe i en mørk krok i hallen. Eller et kandelaber med stearinlys...
Arbeids/leselys:
  • Sier seg selv...

Montèr alltid dimmebrytere i oppholdsrommene slik at du kan dempe belysningen etter stemningen i huset. Bruk dimmere av god kvalitet ellers får du nesten garantert roblemer med during og blafring i lyset. Veldig mange sverger til 12V - det gjør jeg også. Kan ikke forklares så godt, men selve lyset er myyyye varmere og pærene har lengre holdbarhet. Min favorittleverandør på 12V lysekroner er: http://www.nordesign.no/

6 kommentarer:

Nicoline sa...

Så fin blogg du har, og for en bolig, dette var virkelig en Villa ! Legger deg til på min side, gleder meg til å følge bloggen din ! På niccoshus.blogspot.com finner du meg !

Balke gård sa...

Så mange smarte tips du kommer med, takker og bukker! Håper du koser deg i en koselig lys ikveld;-)

Mvh Marianne

Kristin`s lille hjem sa...

Jeg kan ikke være mer enig med deg,selv er jeg av den typen som mangler noen lamper her og der.Neste mål er ei lysekrone over spisebordet og jeg har sett ut noen.Så snart blir det nok mere lys i Kristin`s lille hjem også. Klem

Lindas hus sa...

Deilig med masse info som du alltid gir!!!Jeg er datter til en elektriker, så jeg er vokst opp med at lys er viktig!!!Men huset vi kjøpte har ikke skjulte ledninger.....og det er noe som irriterer meg grenseløst!!Men vi jobber med saken for å få det skjult!!!Så enn så lenge er vi manko på mye lys:O) Klem

Myhome sa...

Her var det mye nyttig info, tusen takk!!! Helt enig med deg, belysningskonsulent er en god investering!
Flotte bilder du viser her!
Ønsker deg en fin helg!
Klem Anita

Husdraumen/Anita sa...

Det er noe til deg på bloggen min:)

Anita