fredag 12. juni 2009

Barn i huset!

Er du en av dem som synes det kan være litt vanskelig å få alt det "vakre.." som barna kommer hjem med til å passe inn i interiøret? Eller er du av de som er drittlei av leker som flyter i alle rom? Hyler du hver gang barna tar med seg en kjeks i sofan?



Vi må ikke glemme at boligen skal være barnas hjem også. Personlig synes jeg det er skikkelig dårlig gjort å kjøpe dyre møbler for så å være helt hysterisk når barna bruker dem. Det er helt greit å ha regler om hvor man får spise og tegne, men små barn er tross alt nesten "alltid" møkkete på hendene, de har uhell, og de sniker med seg kjeks og godteri opp i sofan.

Jeg er en av de som bar meg som en gærning hver gang jeg fikk smuler i sofan eller det ble en ripe i parketten - noe måtte gjøres før jeg ble gal!

Resultatet har blitt følgende hos oss:

  • Salong - skinn! En brukt "Chesterfield" salong fra Finn.no som familien samles i for å se på TV og spise Lørdagspizza! Dritten synes overhode ikke - jeg støvsuger og tørker den ca 1 gang i uka for at den skal se pen ut.

  • Sofa på TV rommet - nok en bruktkjøp, en sovesofa med vaskbart trekk. Her hender det at ungene får spise keldsmaten sin foran TV'n.

  • Leker! Ungene får ha leker på rommene sine og på et felles lekerom. De får ta med leker til de andre rommene i huset også, men kun det de leker med der og da - en ting av gangen. Jeg har ikke peiling på hvor mange ganger jeg har tråkket på en legokloss og bannet HØYT - men det var før, nå må de rydde... På badet har de egne småleker som tåler badekar. På rommene deres har vi kasser med hjul til leker, på lekerommet har vi et par litt finere kommoder hvor alt har sin plass (Lego, utkledningsklær, togbaner..) - Pass på å skru fast eventuelle kommoder i veggen, det er så utrolig gøy å klatre i dem!

  • Klær! Vi har satt opp grunne (40cm) garderobeskap rett utenfor badet, og latt ungene få de 3 nederste hyllene i hvert skap, på den måten når de klærne sine selv, får oversikt og kan enklere rydde på plass og kle seg selv. Vi har valgt å la være å montere dører for at det skal være enklere i de årene de er små. Vi bruker også små kurver for å skille truser, sokker og annet smånips. Vi har montert knagger i gangen i "rett" høyde slik at det ikke finnes unnskyldninger for ikke å henge opp jakken eller sekken sin. Parkdresser har vi egne knagger til, og når det er sesong for det, setter vi en plast bakk under for å samle opp drøpp og møkk for å spare oss selv for mye gulvvask.. I tillegg har vi montert 9 skohyller i "klynge" hvor vi har votter, luer, skjerf og badetøy.

  • Sekker, hjelmer og sko! Utenfor rommene til barna, har vi laget til en liten krok med masse knagger og hyller - da får vi bort "hverdagstjafset" fra entreen og alt har sin faste plass.
  • Barnekunst! Heldigvis er barnehagen vår veldig flinke til å lage ting med barna som det faktisk går an å ha fremme. Gipsavstøpninger av hender, malte påskeegg, flotte håndmalerier med paspartout, innrammede høstløv osv. Jeg har løst dette med tegninger og malerier på min egen måte ved ramme inn endel i flotte rammer og hengt de opp rundt omkring i huset og på hytta. På barnerommene har jeg laget en gedigen korktavle tapetsert med "rammetapet" (Tapetet heter Familien, og er bestilt på nettet fra designonline.se) Her mixer og matcher vi bursdagskort invitasjoner, tegninger og bilder.



2 kommentarer:

Aashildsvilla sa...

hei..koseli blogg du har..er helt eni med deg at hjemmet skal være for barna åsså..har selv 3 barn ...klem åshild

Bine sa...

Så mange gode tips her - takk takk!